Nuon (Nu: Vattenfall) is één van de grootste energieleveranciers in Nederland. De leverancier heeft ongeveer 4200 werknemers in dienst. Zo’n twee miljoen Nederlanders zijn klant van Vattenfall. Het energiebedrijf produceert en levert elektriciteit, energiegerelateerde producten, gas, warmte en koude. In 2009 is Nuon door Vattenfall overgenomen. Sinds oktober 2019 is Nuon helemaal Vattenfall.
De actuele tarieven van Nuon/Vattenfall vind je altijd in onze energievergelijker. Je ziet hier ook meteen of Vattenfall momenteel een loyaliteitsbonus aanbiedt. Net zoals bij andere energieleveranciers, veranderen de tarieven van Vattenfall twee keer per jaar. Dit gebeurt in de maanden januari en juli.
Je merkt alleen iets van wisselende tarieven wanneer je een variabel energiecontract hebt; een variabel energiecontract heb je wanneer je al jaren bij dezelfde energieleverancier zit, maar je contract al is verlopen (er is dan sprake van een stilzwijgende verlenging).
Als je meer wilt weten over de tarieven van Vattenfall ga dan naar onze Vattenfall pagina.
De aanbiedingen van leveranciers kunnen van dag tot dag verschillen. Wil je op de hoogte gehouden worden van de prijzen en de laatste ontwikkelingen binnen de energiemarkt? Schrijf je dan nu in voor het Energie Alert.
Energieleveranciers bieden via vergelijkingswebsites zoals EasySwitch.nl loyaliteitsbonussen of cashbacks aan, deze worden aan het eind van het eerste contractjaar uitgekeerd. Voorheen waren dit welkomstkortingen, maar met de komst van de nieuwe opzegboete is er ook een wijziging in de regels rondom een welkomstkorting. Energieleveranciers zijn nu verplicht de welkomstkorting binnen 2 maanden uit te keren. Om voor jou toch het goedkoopste contract aan te kunnen bieden en ervoor te zorgen dat je minimaal een jaar bij de leverancier blijft bieden ze nu loyaliteitsbonussen aan. De loyaliteitsbonus die je bij ons op de website vindt, zal je niet tegenkomen op de website van Nuon/Vattenfall zelf.
Sinds 1 juli 2009 is Nuon onderdeel van het internationale energieconcern Vattenfall. De activiteiten op de Nederlandse energiemarkt werden uitgevoerd door N.V. Nuon Energy en de dochterondernemingen. Op de Nederlandse energiemarkt opereert het bedrijf onder de naam Vattenfall. Sinds 8 oktober 2019 is Nuon helemaal overgegaan op Vattenfall.
Nuon/Vattenfall levert groene en grijze stroom. Nuon/Vattenfall heeft als ambitie om volledig op groene stroom over te stappen en investeert daarom fors om binnen één generatie volledig vrij van grijze stroom te zijn.
Nuon/Vattenfall stelt dat er op dit moment nog niet genoeg duurzame energie wordt opgewekt om iedereen in Nederland van stroom te voorzien. Het energiebedrijf investeert in duurzame projecten, waardoor ze nu al -samen met Vattenfall- voor zo’n 2 miljoen huishoudens windenergie opwekken.
De contracten van Nuon/Vattenfall zijn met een vast of variabel tarief. Contracten worden met een vast tarief voor 1 of 3 jaar afgesloten. Mocht je je contract na deze periode niet opzeggen, wordt het contract verlengd voor onbepaalde tijd met een variabele prijs. Het contract voor onbepaalde tijd kan je maandelijks opzeggen.
Als je meer wilt weten over de contracten van Vattenfall ga dan naar onze Vattenfall pagina.
De tijden van het lage- en normale tarief zijn verschillend per regio. Deze worden niet bepaald door de energieleverancier, maar door de netbeheerder. In Noord-Brabant en Limburg geldt tussen 7.00 en 21.00 uur op werkdagen het normaaltarief. In de rest van Nederland geldt het normaaltarief op werkdagen tussen 7.00 en 23.00 uur. Buiten deze tijden om betaal je het laagtarief. Dat is dus ‘s nachts, in het weekend en op feestdagen.
Op de volgende feestdagen betaal je het laagtarief: Nieuwjaarsdag, Tweede Paasdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag, Tweede Pinksterdag, Eerste en Tweede Kerstdag.
De slimme meter is een digitale energiemeter. Net als bij de oudere meter wordt het verbruik van elektriciteit en gas gemeten. Het verschil is dat met de slimme meter je netbeheerder je energieverbruik op afstand kan uitlezen. Het is dus niet meer nodig om zelf de meterstanden door te geven aan je energieleverancier. Tussen 2015 en 2020 bieden de netbeheerders alle huishoudens in Nederland een slimme meter aan. Dit gaat per wijk. Je krijgt vanzelf bericht wanneer het jouw beurt is.
De netbeheerder leest je meterstanden uit in de volgende gevallen:
De slimme meter vereenvoudigt het meten van het energieverbruik voor de consument.
Enkele voordelen van een slimme meter bij Nuon:
Als je met zonnepanelen duurzame stroom opwekt, vul je de rest van jouw stroombehoefte aan met stroom van een energieleverancier. Als je te veel stroom produceert, gaat de stroom boven de eigen behoefte het elektriciteitsnet in. De geleverde stroom wordt verrekend met de afgenomen stroom. Dit heet salderen.
Als je een analoge meter hebt, draait de meter zelf vooruit of achteruit naarmate er energie wordt verbruikt of opgewekt. De energie die je teruglevert wordt dus al van het verbruik afgetrokken. Dit verbruik wordt niet apart gespecificeerd. Als je een digitale meter hebt, worden de levering en teruglevering apart geregistreerd.
Bij beide meters krijg je voor iedere kWh die je zelf opwekt een besparing die gelijk is aan het volledige energietarief. Dit is de kale leveringstarief volgens het contract, inclusief energiebelasting, btw en opslag duurzame energie.
Meestal verbruikt een huishouden meer stroom dan met zonnepanelen wordt opgewekt. Het kan voorkomen dat je op jaarbasis meer stroom teruglevert dan je hebt afgenomen. De energieleverancier moet je een vergoeding betalen voor deze stroom. Bij Nuon krijg je een vast tarief per kWh.
Telefoon | 0900 – 0808 |
Kosten | De gebruikelijke belkosten |
Bereikbaar | Werkdagen 8.00 – 18.00 uur |
Website | www.vattenfall.nl |
Wat te doen bij een gas- en/of stroomstoring? Probeer eerst te achterhalen of jij de enige in de buurt bent zonder gas of stroom. Bel bijvoorbeeld bij de buren aan. Op de website gasenstroomstoringen.nl kun je heel snel zien wat er aan de hand is.
Als je niet in de gelegenheid bent deze website te bereiken, kun je ook bellen naar het nationale storingsnummer. Het nummer is 0800-9009. Dit gratis nummer is altijd bereikbaar. Bij een gaslucht wordt geadviseerd meteen te bellen.
Als je een energiecontract wilt opzeggen, kun je dit doorgeven aan de klantenservice van Nuon. Overigens hoef je jouw contract niet op te zeggen als je overstapt, je nieuwe energieleverancier zegt dan het contract voor je op. Het nummer is 0900 – 0808. Je betaalt de gebruikelijke belkosten voor het gesprek.
Houd je opzegtermijn goed in de gaten als je gaat opzeggen. Wil je een energiecontract voortijdig opzeggen? Nuon/Vattenfall brengt dan een boete in rekening. Afhankelijk van de resterende contractduur wordt de boete bepaald.
Resterende contractduur | Boete |
1 tot 18 maanden | € 50,- per overeenkomst |
18 tot 24 maanden | € 75,- per overeenkomst |
24 tot 30 maanden | € 100,- per overeenkomst |
Meer dan 30 maanden | € 125,- per overeenkomst |
Onder bepaalde voorwaarden neemt Nuon jouw opzegboete over. Het kan bij de voorwaarden van een actiebod van Nuon worden afgesproken dat zij de opzegkosten van je vorige leverancier voor je vergoeden. Welk bedrag ze vergoeden, staat in de voorwaarden van het product dat je gekozen hebt. Je ontvangt de vergoeding als korting op je energie. De korting wordt op de jaarrekening verrekend.
Zoek je een nieuwe energieleverancier en overweeg je een overstap naar Nuon/Vattenfall? Maak gebruik van onze energievergelijker. Je krijgt een overzicht van meerdere energieleveranciers en hun tarieven. Vergelijk verschillende mogelijkheden en vind de energieleverancier met de beste voorwaarden tegen de scherpste prijs.
EasySwitch.nl helpt je bij het vergelijken van energieleveranciers. Met de energievergelijker kun je kijken welke energieleverancier de scherpste tarieven aanbiedt. Wanneer het blijkt dat Nuon/Vattenfall de goedkoopste energieleverancier is, dan kun je via EasySwitch.nl overstappen. Zodra je de overstap compleet maakt, wordt je aangemeld bij Nuon/Vattenfall. Nuon/Vattenfall zorgt ervoor dat je oude energiecontract wordt opgezegd. Op deze manier stap je makkelijk en snel over en hoef je zelf niets te doen.
Let op: voor de exacte voorwaarden van de energiecontracten kun je terecht op de website van Nuon/Vattenfall. Vergelijk de energietarieven met die van andere leveranciers via de energievergelijker.