Wil jij meer weten over de energieleverancier Vattenfall? Wij hebben zoveel mogelijk informatie over de leverancier voor je op een rijtje gezet: tarieven, contactgegevens, beoordelingen, veelgestelde vragen en meer. Meteen de actietarieven en loyaliteitsbonussen van Vattenfall bekijken kan natuurlijk ook. Vergelijk energieprijzen om te zien welk energieproduct bij jouw verbruik past.

Over Vattenfall

Vattenfall, voorheen bekend als Nuon, is één van de grootste elektriciteitsproducenten en de grootste warmteproducent in Europa en Nederland. De organisatie van Vattenfall is in twee delen gesplitst. Een Scandinavische eenheid en een Europese eenheid. De Europese eenheid opereert in Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. In Nederland heeft het energiebedrijf rond de 4000 medewerkers in dienst en zo’n 2 miljoen Nederlanders zijn klant van Vattenfall. De Nederlandse afdeling van Vattenfall is gevestigd in Amsterdam. De energieleverancier richt zich op duurzame energie en levert elektriciteit en andere energie gerelateerde producten.

Vattenfall Tarieven

Vattenfall biedt contracten met vaste en variabele energieprijzen aan. Bij een contract met een vaste energieprijs, blijft het tarief gedurende de contractperiode gelijk. Dit kan voor één of meerdere jaren het geval zijn.
Het getoonde tarief voor stroom en gas is inclusief energiebelasting en 21% btw. De tarieven zijn gebaseerd op basis van een nieuw modelcontract met een verbruik tot 10.000 kWh stroom en 170.000m3 gas. De terugleververgoeding is gebaseerd op het enkeltarief.
Als je instapt kunnen de tarieven anders zijn dan hieronder getoond. Kijk voor de meest actuele tarieven op energieprijzen. Voor de terugleververgoeding kan je terecht op terugleververgoeding.

Product Tarief
Stroom enkel € 0,285
Stroom normaal € 0,290
Stroom dal € 0,280
Gas € 1,286
Terugleververgoeding € 0,030

Laatste update: 4 november 2024

variabele tarieven Vattenfall

Daluren van Vattenfall

Alleen als jij een meter met een dubbel telwerk hebt of een slimme meter maak jij gebruik van het daltarief. Met een enkele meter betaal je een bedrag wat een combinatie is tussen het laag- en hoog tarief.

Wanneer de dal- en piekuren zijn hangt af van je netbeheerder. De energieleverancier heeft hier niks over te zeggen. Afhankelijk van de regio waar je in woont kunnen de dal- en piekuren verschillen. In de tabel hieronder staat per provincie wanneer de dal- en piekuren zijn.

Provincie Daluren
Groningen 23:00 – 07:00
Friesland 23:00 – 07:00
Drenthe 23:00 – 07:00
Overijssel 23:00 – 07:00
Gelderland 23:00 – 07:00
Flevoland 23:00 – 07:00
Utrecht 23:00 – 07:00
Noord-Holland 23:00 – 07:00
Zuid-Holland 23:00 – 07:00
Noord Brabant 21:00 – 07:00
Limburg 21:00 – 07:00
zonne energie Vattenfall

Terugleververgoeding van Vattenfall

Bij Vattenfall krijg je als terugleververgoeding 7 cent per kWh. Je hebt alleen recht op een terugleververgoeding wanneer je zelf energie opwekt met zonnepanelen.
Aan het eind van het jaar zal je energieleverancier gaan salderen. Dan wordt er gekeken hoeveel energie jij hebt opgewekt en hoeveel jij hebt verbruikt. Als je meer hebt opgewekt dan je hebt verbruikt kan het zo zijn dat je geld terug krijgt van Vattenfall.

Loyaliteitsbonus of cashback

Energieleveranciers bieden via vergelijkingswebsites zoals EasySwitch.nl loyaliteitsbonussen of cashbacks aan, deze worden aan het eind van het eerste contractjaar uitgekeerd. Voorheen waren dit welkomstkortingen, maar met de komst van de nieuwe opzegboete is er ook een wijziging in de regels rondom een welkomstkorting. Energieleveranciers zijn nu verplicht de welkomstkorting binnen 2 maanden uit te keren. Om voor jou toch het goedkoopste contract aan te kunnen bieden en ervoor te zorgen dat je minimaal een jaar bij de leverancier blijft bieden ze nu loyaliteitsbonussen aan. De loyaliteitsbonus die je bij ons op de website vindt, zal je niet tegenkomen op de website van Vattenfall zelf.


Welke contracten heeft Vattenfall

Vattenfall biedt zowel vaste als variabele energiecontracten aan met een looptijd van één, drie of vijf jaar. Binnen deze contracten wordt er onderscheid gemaakt tussen groene contracten, grijze contracten en gecombineerde contracten. De energiecontracten van Vattenfall zijn groen of gecombineerd. Gecombineerd wil zeggen dat het uit zowel groen als grijze stroom kan bestaan. Groen betekent bij Vattenfall dat alle energie duurzaam is opgewekt in Nederland.

Waar haalt Vattenfall de energie vandaan?

Soort energie Product % duurzaam
Stroom 32,1% Windenergie NL
20,3% Windenergie EU
2,9% Zonne Energie NL
44,7% Aardgas
55,3% duurzaam
Groen uit Nederland 59,9% Windenergie NL
32,7% Zonne Energie NL
7,4% Waterenergie NL
100% duurzaam

groen Vattenfall

Hoe ziet WISE de energieleverancier Vattenfall?

WISE geeft Vattenfall een 7,4 in hun groene energievergelijker 2021. Het cijfer is opgebouwd uit drie onderdelen: investeringen, inkoop en levering. Zij beoordelen niet alleen de afdeling in Nederland maar het bedrijf als geheel. Voor Vattenfall is er ruimte voor verbetering bij het inkoopbeleid.


Voor ons eigen duurzaamheidslabel kijken wij naar het energiecontract dat wordt aangeboden via ons; is dat groen, grijs of gecombineerd. Wij vinden dat een groen contract alleen het label duurzaam mag krijgen wanneer de stroom in Nederland wordt opgewekt via hernieuwbare bronnen; wind, water, zon. En wanneer het gas minstens CO2-gecompenseerd is. Het kan dus voorkomen dat het gehele energiebedrijf binnen het onderzoek van WISE minder scoort. Maar dat het energiecontract in onze vergelijker hoog staat onder duurzaamheid. Dat betekent dat het product wat ze via ons aanbieden volgens onze maatstaven duurzaam is.
Wij laten altijd het cijfer van WISE in onze vergelijker zien, zodat jij zelf kan beslissen of je bij deze energieleverancier aangesloten wilt zijn of niet.


Wat te doen bij verhuizen

Je moet het zelf aangeven bij Vattenfall als je op het punt staat om te verhuizen. Je kan dit alleen digitaal doen in de online omgeving van Mijn Vattenfall. Drie maanden voordat je gaat verhuizen kan je dit al doorgeven. Uiterlijk twee weken voordat je verhuist laat je aan Vattenfall je nieuwe adres weten. Vattenfall leest automatisch op de dag van je verhuizing je meterstanden uit als je een slimme meter hebt. Wanneer je deze niet hebt zal Vattenfall je rond de sleuteloverdracht een e-mail sturen waarin je je meterstanden door kunt geven.
Vattenfall ziet een verhuizing niet als geldige reden om tussentijds je contract bij op te zeggen. Je neemt dus het contract mee naar je nieuwe woning. Dit betekent niet dat je een geheel nieuw contract hebt. Je neemt je oude contract mee met de oude voorwaardes en resterende looptijd.
Als je tijdelijk twee adressen hebt dan zal Vattenfall op beiden adressen gas en/of elektriciteit leveren. Zodra je geen gas en/of elektriciteit meer nodig hebt bij jouw vorige woning moet je zelf dat contract opzeggen.

contract Vattenfall

Opzeggen Vattenfall

Opzeggen bij Vattenfall kan telefonisch door te bellen naar: 088-363 79 90. Daarvoor hanteren ze de wettelijke opzegtermijn van 30 kalenderdagen. Let er wel op dat je een opzegvergoeding moet betalen als je vroegtijdig je contract opzegt. De hoogte van de opzegboete is afhankelijk van het soort contract en de resterende looptijd. Dit kun je nalezen in de contractvoorwaarden van Vattenfall.

Vattenfall vergelijken met andere energieleveranciers

Je zoekt een nieuwe energieleverancier en overweegt een overstap naar Vattenfall? Maak gebruik van onze energievergelijker. Je krijgt een overzicht van meerdere energieleveranciers en hun tarieven. Vergelijk verschillende mogelijkheden en vind de energieleverancier met de beste voorwaarden tegen de scherpste prijs.

Vergelijk Energie


Zakelijke energie Vattenfall

Vattenfall biedt naast particuliere energiecontracten ook zakelijke energiecontracten aan.

Zakelijke contactgegevens

Telefoonnummer: 020-8920255
Openingstijden zakelijk: maandag t/m vrijdag 08:00 – 15:00
Ook zakelijk bereikbaar via social media of de chatfunctie op de website.

Vattenfall Zakelijk energiecontract afsluiten

Wanneer jij een Vattenfall Zakelijk energiecontract wil afsluiten is het belangrijk om op de volgende punten te letten:

actietarief Vattenfall

  • Type aansluiting: Voordat je een zakelijk energiecontract afsluit is het belangrijk om uit te zoeken welk type aansluiting er in het (kantoor) pand aanwezig is en/of welk type je nodig hebt.
  • Functie: Heeft het adres alleen een kantoorfunctie of is er ook sprake van een woonfunctie.
  • BTW: De zakelijke energietarieven van Vattenfall zijn exclusief btw.
  • Annuleren: Vattenfall hanteert een bedenktijd van 14 dagen. Als je wilt annuleren moet je dit zelf doen door te bellen of te mailen naar het bij jou bekende e-mailadres.

Zakelijke energie

Beoordeling klantervaringen
0
Prijsinzichten
Betaling
Overstapproces
Online hulp
Klantenservice
Duurzaamheid
Beoordeling Easyswitch
0
Prijsinzichten
Betaling
Overstapproces
Online hulp
Klantenservice
Duurzaamheid
Gemiddelde beoordeling:
0 uit 10

Klantervaringen

Wat doet EasySwitch.nl en wat doet Vattenfall?

EasySwitch.nl helpt je bij het vergelijken van energieleveranciers. Met de energievergelijker kun je kijken welke energieleverancier de scherpste tarieven aanbiedt. Wanneer het blijkt dat Vattenfall de goedkoopste aanbieding voor jou heeft, dan kun je via EasySwitch.nl overstappen. Zodra je de overstap compleet maakt, word je aangemeld bij Vattenfall. Zij zorgen ervoor dat jouw oude energiecontract wordt opgezegd. Op deze manier stap je makkelijk en snel over en hoef je zelf niets te doen. Houd er rekening mee dat het nog 4-6 weken kan duren voordat je daadwerkelijk overstapt naar Vattenfall. Dit heeft te maken met de verwerkingstijd en de opzegtermijn.

Welke opzegboete hanteert Vattenfall?

1 juni 2023 zijn de opzegboetes door de ACM gewijzigd: De hoogte van je opzegboete wordt dan bepaald aan de hand van het verlies dat Vattenfall maakt door de voortijdige beëindiging van je energiecontract. Vattenfall heeft namelijk energie voor jou ingekocht, die jij niet meer zal afnemen. De geleden schade wordt berekend aan de hand van de energietarieven die in jouw contract staan, de resterende hoeveelheid kWh stroom en/of m3 gas die je nog zou afnemen (dit wordt berekend op basis van het geschatte verbruik wat in je contract staat) en de tarieven die Vattenfall nu hanteert wanneer iemand een nieuw vergelijkbaar energiecontract afsluit. De berekening gaat dan als volgt:  
  • Opzegboete elektriciteit: Het prijsverschil tussen de huidige tarieven en de contracttarieven (huidige tarieven - nieuwe tarieven) x de hoeveelheid geschatte kWh stroom tot het einde van je contract.
  • Opzegboete gas: Het prijsverschil tussen de huidige tarieven en de contracttarieven (huidige tarieven - nieuwe tarieven) x de hoeveelheid geschatte M3 gas tot het einde van je contract.
Wil je graag een rekenvoorbeeld zien? Ga dan naar onze pagina over de opzegboete. Wil je voortijdig overstappen? Vraag dan eerst wat de (geschatte) hoogte van je opzegvergoeding is. Vattenfall is verplicht dit aan jou te vertellen. Bereken aan de hand van de inschatting of de overstap het waard is. Er zijn een aantal uitzonderingen wanneer Vattenfall geen opzegboete mag hanteren:
  1. Je zegt binnen 7 dagen voordat je contract eindigt op.
  2. De tarieven van een nieuw energiecontract zijn op het moment van opzeggen hoger dan de tarieven die in jouw contract staan.
  3. Vattenfall brengt later dan 6 weken na het beëindigen van je contract de opzegboete in rekening.

Hoe verlopen betalingen aan Vattenfall?

De betalingen aan Vattenfall verlopen via een automatische incasso. Je mag zelf bepalen op welke dag van de maand het bedrag wordt afgeschreven. Je kan op elk moment de betaaldag veranderen via Mijn Vattenfall. Als je liever via acceptgiro wilt betalen vraagt Vattenfall voor elke acceptgiro 1,82 euro administratiekosten.

Wat is het kijkvenster van Vattenfall?

Vattenfall hanteert een kijkvenster van 60 dagen. Het is dus mogelijk om 60 dagen voor het einde van je contract kosteloos te switchen naar een andere energie aanbieder.

Wat is de minimale betaling bij Vattenfall?

De minimale betaling bij Vattenfall is 25 euro. Dit kan je niet zelf instellen.

Wat is de verwerkingstijd van mijn aanvraag bij Vattenfall?

Als jij een contract-aanvraag bij Vattenfall hebt gedaan, moet je rekening houden met een verwerkingstijd van 2 dagen.

Hoe krijg ik mijn bevestiging van Vattenfall?

Nadat je een aanvraag bij Vattenfall hebt gedaan krijg je na twee dagen per e-mail een bevestiging. Hierin krijg je ook een link om het Mijn Vattenfall account te activeren

Hoe wordt het maandbedrag vastgesteld?

Het maandbedrag wordt vastgesteld op basis van wat jij zelf hebt ingevoerd als jouw jaarlijks verbruik.

kan je het maandbedrag aanpassen bij Vattenfall?

Ja, je kan het maandbedrag bij Vattenfall zelf aanpassen. Het maakt niet uit met hoeveel je het verhoogd of verlaagd, het minimumbedrag is altijd 25 euro.

Is een spoedaanvraag mogelijk bij Vattenfall?

Ja, Vattenfall accepteert spoedaanvragen, waarbij je rekening moet houden met een borg van 450 euro.

Wordt er een kredietcheck gedaan Vattenfall?

Nee, ze doen niet altijd een onderzoek naar jouw betalingsgedrag. Als zij dit wel doen dan zullen ze jou hier schriftelijk van op de hoogte brengen.

Heeft de leverancier een app/online omgeving met gebruikersoverzicht?

Nee, Vattenfall heeft geen app. Ze hebben wel een online omgeving waarin je al je facturen, contactgegevens, betaalgegevens (aanpasbaar), overeenkomst, meterstanden (kan je ook online indienen) en veelgestelde vragen kan vinden.
0

Contactgegevens

Adres
Hoekenrode 8
1102BR, Amsterdam
Telefoonnummer
0900-0808
Website
Wil jij meer weten over de energieleverancier Vattenfall? Wij hebben zoveel mogelijk informatie over de leverancier voor je op een rijtje gezet: tarieven, contactgegevens, beoordelingen, veelgestelde vragen en meer. Meteen de actietarieven en loyaliteitsbonussen van Vattenfall bekijken kan natuurlijk ook. Vergelijk energieprijzen om te zien welk energieproduct bij jouw verbruik past.

Vergelijk leveranciers

Zojuist overgestapt